راهکار های رهایی از افسردگی شدید

به نظرت راهکار های رهایی از افسردگی شدید چیه؟ افسردگی رو میتونم به عنوان یکی از شایع‌ترین اختلالات روحی و روانی به حساب بیارم. دلایل مختلف زیادی هم وجود داره که سبب میشه افراد به این اختلال مبتلا بشن.

افسردگی ممکن هست در هر دوره از زندگی به سراغ افراد بیاد. برای رهایی از این وضعیت راه های مختلفی وجود داره که با به کار گیری این راه ها افراد میتونن احساس بهتری پیدا کنن. در ادامه به معرفی برخی از این راهکارها می پردازم.

راهکار های رهایی از افسردگی شدید

قبل از این که به سراغ راهکارهای درمان افسردگی بری، باید عواملی که باعث ایجاد این افسردگی شدن رو شناسایی کنی. برای این که بتونی عوامل افسردگی رو بشناسی لازمه محیط زندگی خودت و همچنین عوامل مختلف دیگه‌ای رو مانند ژنتیک بررسی کنی.

در ادامه به معرفی چند راه می پردازم که با رعایت اون‌ها میتونی بدون استفاده از دارو افسردگی شدید خودت رو درمان کنی.

راهکار های رهایی از افسردگی شدید

 

۱.خجالت کشیدن رو کنار بگذار

افرادی که دچار افسردگی هستن دائم احساس خجالت میکنن. اون‌ها وجود خودشون رو پر از عیب میدونن و دائم خودشون رو به خاطر رفتاری که دارن سرزنش می کنن. اگر تو هم این ویژگی ها رو داری باید بهت بگم تا دیر نشده این رفتار رو کنار بگذار.

زیرا این بی انصافی که نسبت به خودت داری نه تنها بهت کمک نمیکنه بلکه باعث میشه درجات افسردگیت بیشتر بشه و حال تو بدتر کنه. برای این که بتونی از این افسردگی نجات پیدا کنی، خجالت رو کنار بگذار. با خودت دوست باش و خودتو هر طور که هستی دوست داشته باش.

۲. ترس از اتفاقات رو کنار بگذار

افرادی که دچار افسردگی هستن، از انجام کارهای کوچیکی مثل حرف زدن با دیگران هم میترسن. این ترس به بدتر شدن افسردگیت دامن میزنه و حالت رو بدتر میکنه. به خاطر داشته باش ترس های این چنینی خیلی بی اهمیت بوده و از افکار منفی که داری سر چشمه میگیرن.

از این رو مقابله با ترس های کوچک که اهمیت چندانی ندارن رو میتونم به عنوان یکی از راهکارهای رهایی از افسردگی شدید به حساب بیارم.

۳. از احساس های منفی دوری کن

افکار و احساس های منفی رو از خودت دور کن. افکاری مثل این که من چقدر بیچاره هستم؟ چرا نمی‌ تونم مثل قبل باشم؟ چقدر زندگی به معنی هست؟ توجه به این افکار باعث میشه که افسردگیت روز به روز شدت پیدا کنه.

یکی از راهکارهای رهایی از افسردگی شدید، که باعث میشه حالت بهتر بشه و از افسردگی نجات پیدا کنی، مثبت اندیشی و دوری از احساسات منفی هست. احساسات منفی خودتو دور بریز و به جای اون ها افکار مثبت رو به زندگیت دعوت کن. کارهایی رو انجام بده که احساسات خوب توی تو ایجاد میکنه.

همچنین بی توجهی به افکار منفی سبب کم رنگ شدن اون ها داخل ذهنت شده و به مرور زمان به فراموشی سپرده میشه. اون وقت هست که افکار و احساسات مثبت قدرت بیشتری برای نمایش دادن خودشون پیدا میکنن.

۴. خواب کافی داشته باش

به اندازه کافی بخواب، وقتی که خواب کافی داشته باشی، ذهنت آرام هست و به راحتی میتونی درد و رنج هایی که برات ایجاد میشه رو کنترل کنی. به خاطر داشته باش که باید در طول روز ۶ الی ۹ ساعت به بدن و ذهن خودت استراحت بدی.

خواب باعث میشه ذهنت به اندازه کافی استراحت کنه. همچنین از بروز بیماری های قلبی، فشار خون، دیابت نیز جلوگیری میکنه. اگر نمیتونی به خوبی بخوابی یک دمنوش آرامش بخش رو امتحان کن. بعد از یک خواب کافی و آرام متوجه خواهی شد که همه چیز بهتر میشه.

روال زندگی خودت رو عوض کن

۵. روال زندگی خودت رو عوض کن.

این که هر روز بخوای یک سری کارها رو انجام بدی، یا به یک مکان مشخصی بری میتونه برای هر انسانی خسته کننده باشه و یا باعث ایجاد دلسری بشه. از این رو یکی از راهکارهای رهایی از افسردگی شدید تغییر روال زندگی خودتون هست.

کارهای تکراری و خسته کننده رو کنار بگذار، کارهایی که دوست داری انجام بده. کارهایی که هیجان دارن رو وارد زندگیت کن. این کارها طراوت و شادابی رو به زندگیت بر می گردونه.

۶. خندیدن رو تمرین کن

شاید برات جالب باشه بدونی وقتی که از ته دلت میخندی، هورمون هایی که تولید استرس می کنن در بدنت کاهش پیدا کرده و شادی و خوشحالی وجودت رو فرا میگیره. خندیدن استرس، درد ها و رنج هات رو کاهش میده و باعث تقویت سیستم ایمنی بدنت میشه.

۷. نفس عمیق کشیدن رو تمرین کن

برای رهایی از افسردگی شدید نفس عمیق کشیدن رو تمرین کن. در نگاه اول شاید این کار خیلی کوچک و پیش پا افتاده باشه ولی انجام همین کار ساده میتونه تو کاهش افسردگی در کنار راه های دیگه بهت کمک زیادی کنه.

نفس عمیق کشیدن باعث آرامش روحی و جسمی میشه، این روش کوچک و آسان استرس رو ازت دور میکنه و آرامش درونی تو رو افزایش میده. داشتن آرامش باعث میشه در بیشتر کارها موفق عمل کنی که این نیز باعث دوری افسردگی از وجودت میشه.

۸. توجه به افرادی که اطرافت هستند.

یکی دیگر از روش هایی که سبب رهایی از افسردگی شدید میشه داشتن افراد شاد و پر انرژی در اطراف خودت هست. افرادی که در اطراف تو هستن نقش زیادی داخل زندگیت دارن. این افراد بر روی شیوه زندگیت، تفکرت و حتی احساسات تاثیر زیادی می گذارن. افکار و احساسات هم مانند برخی بیماری ها مسری بوده و از فردی به فرد دیگه منتقل میشه.

اگر با افرادی که داری افکار و احساسات منفی هستن زندگی کنی و یا با آن ها ارتباط داشته باشی، افکار و احساسات آن ها به مرور زمان روی تو هم تاثیر میگذاره. و باعث میشه که تو هم این افکار رو شروع کنی.

بنابر این برای که یک فرد رو از افسردگی شدید رها کنین لازم هست که اطراف اون فرد رو افراد خوشحال و پر انرژی احاطه کنن. این افراد با انتقال احساست و افکار مثبت خودشون به شخص افسرده به بهبودی او کمک زیادی میکنن.

۹. ورزش کن

وقتی که بدن ما درحال حرکت باشه و فعالیت کنه، مغز موادی مغذی تولید میکنه که باعث افزایش حس شادی درون فرد میشه. از این رو برای رهایی از افسردگی شدید، لازمه که ورزش کنی.

۱۰. برقراری ارتباط با افراد دیگه

برای رهایی از افسردگی، لازمه که تو جامعه حضور پیدا کرده و با دیگران ارتباط بر قرار کنی. به محیط های مختلف برو و دوستان جدید پیدا کن. معاشرت کردن با افراد مختلف باعث میشه که از افکار منفی و بی فایده‌ای که تو ذهنت هست دور بشی و استرس خودت رو کم کنی.

اگر با افراد دیگه صحبت کنی و مشکلاتت رو در میان بگذاری ممکنه احساس بهتری پیدا کنی و از استرس هایی که داری رها بشی.

۱۱.تلاش کن ولی واقع بینی رو فراموش نکن

اگر کاری رو شروع کردی و برای آن تلاش کردی، اما نتیجه نگرفتی نا امید و افسرده نشو. واقع بین باش، تو تمام تلاشت رو برای انجام کار مورد نظر کردی پس کوتاهی انجام ندادی. واقع بین بودن میتونه بهت برای رهایی از افسردگی شدید کمک زیادی کنه.

اهدافی رو پیش رو بگیر که، ممکن باشن. دنبال کردن اهداف نامشخص باعث افسردگی میشه. بنابر این برای این که بتونی از افسردگی رهایی پیدا کنی اهداف ممکن رو دنبال کن. در برخورد با کارهایی که برای آن ها تلاش کردی ولی به نتیجه‌ای نرسیدی فقط بگو نهایت تلاشم رو کردم و دیگه آن کار رو انجام نده.

افسردگی شدید

برای رهایی از افسردگی شدید می‌توان از روانشناس کمک گرفت.

اگر افسردگی شدید داری و کارهایی که به آن ها اشاره کردم رو انجام دادی ولی بازم نتیجه‌ای نگرفتی، لازم هست که به یک روانشناس مراجعه کنی.

همچنین توصیه میکنم اگر حداقل ۴ مورد از علائم ذکر شده رو بیش از دو هفته داشتی حتما به پزشک روانشناس مراجعه کن. این علائم عبارت‌اند از:

  • اگر احساس نا امیدی و یا بد بینی داری
  • ناراحتی و یا نگرانی های بی مورد داری.
  • نسبت به انجام کارهای روزمره بی علاقه هستی و از انجام آن ها لذت نمیبری
  • کم انرژی هستی و زود خسته میشی
  • فکر کردن به مرگ یا انجام خودکشی
  • در انجام کارهایی مثل تمرکز کردن و تصمیم گیری دچار مشکل هستی.
  • خوابت دچار اختلال شده، بی خوابی، زود بیدار شدن و یا بیش از اندازه خوابیدن
  • دچار اختلالات گوارشی هستی

در صورت مشاهده این علائم حتما به پزشک مراجعه کن.

علاوه بر کمکی که روانشناس و روانپزشک برای درمان و رهایی از افسردگی شدید بهت میکنه. میتونه علائمی که پیش درآمد افسردگی هستن رو شناسایی کنه و بهت کمک کنه از همون ابتدا جلوی شروع بیماری رو بگیری تا وارد مرحله حاد افسردگی نشی‌.

ولی به خاطر داشته باش تا زمانی که افسردگی ریشه یابی نشه و ریشه‌ای درمان نشه، احتمال بازگشت دوباره افسردگی وجود داره.

سخن پایانی

اطلاع داشتن از علائم افسردگی و همچنین راه های خانگی درمان آن بهت کمک میکنه تا راه‌تر بتونی شرایط خودت رو بسنجی و اگر دچار افسردگی پنهان و یا حتی شدید هستی، این بیماری رو کم کم درمان کرده و به زندگی عادی برگردی.

اما توصیه میکنم اگر دچار افسردگی شدید هستی در کنار راهکارهای رهایی از افسردگی شدید که گفتم به روانپزشک هم مراجعه کن تا بتونی این بیماری رو اصولی و از ریشه درمان کنی.

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید