چگونه زندگی هدفمند داشته باشیم

تو وجود همه ما استعداد ها و توانایی هایی وجود داره که دوست داریم این استعداد و توانایی ها رو شکوفا کنیم و از طریق اون ها به موفقیت برسیم. ولی برای این که بتونیم به این موفقیت برسیم لازمه که یاد بگیریم چگونه زندگی هدفمند داشته باشیم.

حال این که چطور به یک زندگی هدفمند برسیم و یا اصلا زندگی هدفمند چیه رو تو این مقاله بهش اشاره میکنم. پس لطفا تا پایان من رو همراهی کن.

زندگی هدفمند چیست؟

زندگی هدفمند چیست؟

همین طور که از اسمش مشخصه زندگی هدفمند به زندگی گفته میشه که تو داخل اون زندگی هدف مشخصی داری و داخل یک مسیر مشخص برای رسیدن به اون هدف حرکت میکنی. این مسیر دارای پستی و بلندی هایی هم هست که در برخی موارد این پستی و بلندی ها میتونه مانعی برای رسیدن به هدفی که داری به حساب بیاد.

بنظرت چطور میتونی این موانع رو پشت سر بگذاری و به هدفی که داری برسی؟ در واقع چگونه میتونی یک زندگی هدفمند برای خودت داشته باشی؟ یا اصلا چرا باید زندگی هدفمند داشته باشی؟ تفاوت بین افرادی که زندگی هدفمند دارن با افرادی که زندگی معمولی یا بی هدف دارن چیه؟

اگه این سوال ها هم سوال های ایجاد شده توی ذهنت تو پس ادامه مقاله رو لطفا بخون مطمئنم به جواب میرسی.

چگونه زندگی هدفمند داشته باشیم؟

برای این که بتونی یک زندگی دارای هدف رو داشته باشی لازمه موارد زیر رو انجام بدی:

۱.تحریک کردن حس کنجاوی

کنجکاوی رو میتونم این طوری تعریف کنم، یک میل و اشتیاق برای یادگیری که سبب پویا شدن ذهن میشه. بنابر این برای که بتونی یک زندگی هدفمند داشته باشی لازمه حس کنجکاوی خودت رو تقویت کنی و سعی نکنی اون رو سرکوب کنی‌.

زیرا این حس باعث میشه به دنبال چیزهایی که نمیدونی بگردی و برای دونستن اون ها اشتیاق داشته باشی. در واقع میتونم بگم حس کنجکاوی مثل یک نیروی محرکه عمل میکنه و تو رو به سمت هدفی که برای زندگیت در نظر گرفتی سوق میده و باعث میشه زندگی هدفمندی داشته باشی.

از این رو اولین پاسخی که میتونیم به سوال چگونه زندگی هدفمند داشته باشیم؟ بدیم، تقویت حس کنجکاوی درون خودمون هست. البته این حس کنجکاوی باید درست و به موقع باشه مثلا کنجکاوی داخل زندگی و یا روابط دیگران نه تنها تو رو به هدفی که داری نزدیک نمیکنه، بلکه از هدفت دورتر هم میشی.

افراد کنجکاو در مورد مسائلی که نمیدونن از دیگران سوال میپرسن. برای حل مشکلات قدیمی خودشون به دنبال راه های تازه بوده و همواره در پی کسب اطلاعات جدید و به روز هستن. همچنین به دنبال یک الگوی مناسب برای ادامه مسیر زندگی خودشون میگردن.

۲. کارهای خودت رو زمان بندی کن

دومین کاری که میتونی برای پاسخ به این سوال که چگونه زندگی هدفمند داشته باشیم؟ انجام بدی این هست که کارهات رو زمان بندی کنی. تحقیقات صورت گرفته نشان میده وقتی که افراد کارهاشون رو زمان بندی کنن، احتمال این که اون کارها انجام بشه بیشتر و قوی‌تر هست.

زمان بندی کردن کارها مثل این میمونه که شما قصد تعیین وقت ملاقات داشته باشی. مثلا وقتی برای ملاقات افراد دیگه وقت تعیین میکنی، برای انجام کارهای روزمره خودت هم وقت تعیین کن.

مثلا اگر میخوای به کلاس ورزش بری زمانش رو برای خودت مشخص کن. بگو من این هفته یک شنبه ساعت ۸ به باشگاه میرم و تا ساعت ۱۰ ورزش میکنم.

وقتی کارهات رو این گونه زمان بندی کنی، باعث میشه اون وظیفه برات به یک کار خاص تبدیل بشه. همچنین باعث میشه نسبت به اون کار شفافیت ذهنی پیدا کنی و دقیق‌تر انجامش بدی. از این رو کارهایی که داری رو زمان بندی کن تا از این طریق بتونی خودت رو یک قدم به جواب سوال چگونه زندگی هدفمند داشته باشیم نزدیک‌تر کنی.

یک توصیه برات دارم، برای که بتونی وظیفه هایی که داری رو در زمان دقیق انجام بدی، در ابتدای هفته لیستی از کارهایی که باید انجام بدی به همراه زمان دقیق انجامش رو یاد داشت کن. این کار باعث میشه بدونی تو چه روزهایی باید چه کارهایی رو انجام بدی. این روش بهت کمک میکنه تا یک قدم به پاسخ سوال چگونه زندگی هدفمند داشته باشیم نزدیک بشی.

کارهای خودت رو زمان بندی کن

۳‌. مسئولیت پذیری رو تمرین کن

در راه رسیدن به یک زندگی هدفمند همان گونه که گفتم موانع و مشکلاتی وجود داره. مسئولیت پذیری به این معنا هست که از مشکلاتی که ایجاد شده و یا در مسیر هدفت وجود داره فرار نکنی و برای حل این موانع تلاش کنی. اما به خاطر داشته باش پذیرش مشکلات به تنهایی کافی نیست، بلکه باید به دنبال راه حل هایی باشی که بتونی مشکلات ایجاد شده و موانع موجود رو با استفاده از اون راه حل ها پشت سر بگذاری.

همچنین قرار نیست خودت رو به خاطر مشکلاتی که ایجاد شده سرزنش کنی. یا دیگران را مقصر ایجاد این مشکلات بدونی. به جای این کارها تلاش کن تا مشکلاتی که ایجاد شده رو حل کنی. در واقع مسئولیت کارها و مشکلات ایجاد شده رو بپذیر.

۴. رقابت کردن رو کنار بگذار.

در پاسخ به این سوال که چگونه زندگی هدفمند داشته باشیم؟ ابتدا باید این موضوع رو برای خودمون روشن کنیم که ما قصد داریم به یک زندگی هدفمند برسیم. این موضوع باید هدفت باشه، نه این که تصور کنی داخل یک مسابقه هستی و باید به هر قیمتی در این مسابقه برنده شوی و شکست خوردن در این مسابقه به معنای نگرفتن جایزه هست.

موفقیت در زندگی با تلاش کردن برای کنار گذاشتن دیگران و یا ایجاد این حس که از دیگران عقب افتادی کاملا متفاوته. بلکه باید برای هدفی که داری تلاش کنی. وقتی که این موضوع رو درک کنی متوجه میشی که میتونی در کنار افراد دیگه تلاش کنی تا به هدفت برسی و موفق بشی. همچنین به سوال چگونه زندگی هدفمند داشته باشیم هم پاسخ بدی.

در کنار افراد دیگه تلاش کن، حس رقابت با دیگران رو از خودت دور کن. حس رقابت به طور خود به خودی ایجاد ترس میکنه پس بهت توصیه میکنم این حس رو از خودت دور کن.

۵. با دیگران ارتباط برقرار کن.

برای این که بتونی یک زندگی هدفمند داشته باشی لازمه که با افراد هدفمند ارتباط برقرار کنی. آدم هایی که دارای هدف هستن به طور دائم در مورد هدفی که دارند، راه های رسیدن به اون هدف و برنامه هایی که دارن صحبت میکنن.

همچنین هنگام صحبت از این اهداف باهات ممکنه که هیجان زده هم بشن. با این کار میتونی از دیدگاه ها و نظریاتی که اون ها دارن آگاه بشی و از تجربیات آن ها برای رسیدن به هدفی که داری بهره ببری.

۶‌. دوری از سارقان انگیزه

در پاسخ به سوال این که چگونه زندگی هدفمند داشته باشیم باید بگم که داشتن انگیزه یک عامل مهم برای رسیدن به هدف های زندگیت هست. در یک زندگی هدفمند باید از افرادی که بدون انگیزه هستن و یا هدفی برای زندگی ندارن، دوری کنی.

کلام و رفتار افراد اطرافت تاثیر زیادی روی انگیزه و حتی رفتار و کردارت میگذاره. از همین رو کلام افرادی که بی انگیزه هستند مثل یک سم مهلک عمل نموده و تو رو از رسیدن به هدفی که داری دورتر میکنه. حتی ممکن افراد اطرافت از روی نگرانی حرف هایی رو بزنن که باعث نگرانی تو هم بشه و همین نگرانی تو رو از هدفت دورتر میکنه.

۷. تقویت عادت های تاثیر گذار

یکی از عوامل مهمی که باعث میشه زندگی هدفمند داشته باشی و به سوال چگونه زندگی هدفمند داشته باشیم پاسخ بدی، تقویت کردن عادت های تاثیر گذار هست. عادت هایی که بهت کمک میکنه تا در مسیر هدفی که داری سریع‌تر پیش بری. سعی کن عادت هایی که تاثیر گذاری کمتری دارن هم کمرنگ کنی. زیرا این عادت ها از انرژی تو برای رسیدن به هدفت کم میکنه.

در واقع یکی از موانع برای رسیدن به هدفت همین توجه به عادت هایی هست که تاثیر گذاری کمی دارن. در واقع توجه به این موضوع و ایجاد یک بلانس بین آن ها تعیین کننده هست که آیا میتونی به یک زندگی هدفمند برسی یا نه.

این توصیه رو بهت میکنم که زمان یک چیز گران بها هست، پس زمان خودت رو برای انجام کارهایی که تو رو به سمت جلو هدایت نمیکنه هدر نده. زمانت رو برای کارهایی بذار که تو رو به سمت جلو هدایت میکنن.

چرا باید یک زندگی هدفمند داشته باشیم؟

چرا باید یک زندگی هدفمند داشته باشیم؟

میتونم بگم داشتن هدف توی زندگی جز ضروریات هست. زیرا دانستن این موضوع که چگونه زندگی هدفمند داشته باشیم؟ و همچنین داشتن یک زندگی هدفمند این امکان‌ رو بهت میده که در هر زمینه‌ای بتونی کارهایی رو انجام بدی.

در واقع برای این که بتونی توی زندگی موفق باشی و به مقصد نهایی برسی لازمه که یک هدف مهم و واقعی برای خودت انتخاب کنی. البته به این نکته مهم توجه داشته باش هدف هایی که برای زندگیت انتخاب میکنی باید حتما واقعی و قابل دسترسی باشن.

همچنین بین هدف و میزان عملکرد و کارایی افراد رابطه مستقیم وجود داره. افرادی که در زندگی دارای هدف هستن بهتر میتونن کارهای خودشون رو پیش ببرن و عملکرد خوبی در مقابل با مشکلات دارن.

سخن پایانی

پاسخ به این سوال که چگونه زندگی هدفمند داشته باشیم؟ در چند کلمه خلاصه نمیشه و نکات زیادی داره. اما به صورت خلاصه لازمه هر زندگی داشتن هدف امکان پذیر هست.

نداشتن هدف باعث میشه تو زندگی احساس پوچی کنی و مسیر مشخصی برای ادامه زندگیت نداشته باشی. پس بهت توصیه میکنم حتما و حتما یک هدف مهم و خوب برای زندگی خودت مشخص کن و برای رسیدن به اون تلاش کن.

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید